K-18 Bryza

______________________________

 54° 36′ 21.7″ N , 18° 47′ 39.1″ E

Głębokość nad wrakiem: 10m

Głębokość przy dnie: 21m

____________________________________________________________________________________________________________________

OPIS

K-18 była zbudowana w Gdańskiej Stoczni Rzecznej – Stogi. Do służby weszła 10.01 1965 roku. Stalowy kadłub zbudowany z sześciu bloków złożonych z sekcji płaskich i przestrzennych. Kuter mógł przewozić pasażerów. Maszynownia znajduje się w części środkowej statku pod pokładem głównym pomiędzy wręgami 23 i 31. Szyb maszynowy przechodzi przez pokład, sterówkę i zakończony jest kominem. Do 1978 roku pływała pod nazwą “Bryza” jako statek pasażersko-transportowy, później kuter łącznikowy. Bryza służyła w 43 Dywizjonie Pomocniczych Jednostek Pływających w 9 Flotylli Obrony Wybrzeża w Helu. Służbę w Marynarce Wojennej RP zakończyła w 2001 roku. Odkupiona w maju 2008 roku przez miasto Hel od firmy zajmującej się złomowaniem starych statków w celu zatopienia w wodach zatoki niedaleko portu Hel jako atrakcja dla płetwonurków.

___________________

Wymiary
Długość 28,82 m
Szerokość 6,20 m
Zanurzenie 1,85 m
Wyporność 135 t
załoga 12 marynarzy (+36 pasażerów)
Napęd
2 silniki wysokoprężne “WOLA” o mocy 300 KM
2 trój łopatowe śruby
prędkość 11 kn
zasięg 1100 nm

__________________________________________________

OPIS NURKOWY

Wrak statku idealnie przygotowany dla nurków. Można go odwiedzić nurkując z łodzi oraz brzegu. Na stałe przyczepiona do niej jest boja sygnalizująca pozycję wraku. Wrak leży na skarpie, lekko przechylony na prawą burtę. Pozbawiony jest sieci oraz elementów o które mógłby zahaczyć się nurek. Przez liczne otwarte przestrzenie można do niego wpływać i zwiedzać z wewnątrz, oczywiście po odpowiednim przeszkoleniu

Sprawdź wypłynięcia