Franken

54° 32′ 19.9″ N , 18° 57′ 57.3″ E

Głębokość nad wrakiem: 48m

Głębokość przy dnie: 70m

________________________________

OPIS

Tankowiec o napędzie mechanicznym, którego budowę rozpoczęto w 1937 roku w stoczni Deutche Wrek Kiel, kadłub zwodowano 8 marca 1939 roku. W 1942r odholowany do stoczni Burmeister & Wain w Kopenhadze, tam ukończony i wcielony do służby 17.03.1943r. Statek napędzany czterema silnikami spalinowymi Diesel po 9 cylindrów każdy. Wyposażony w dwie śruby o stałym skoku. Zasięg pracy tankowca kończył się na Bałtyku, gdzie służył jako zaopatrzeniowiec dla pancernika Prinz Eugen, dodatkowo zaopatrywał jednostki torpedowe i trałowe. Zatopiony w 8 kwietnia 1945 roku przez lotnictwo radzieckie.

Wymiary
Długość między pionami Lpp 175,00 m
Długość całkowita Lc 179.00 m
Szerokość na owrężu 22 m
Zanurzenie 10,2 m
Wyporność 22850 t
załoga 94 – 208 osób w zależności od charakteru misji
Napęd
Cztery silniki spalinowe Diesel po 9 cylindrów każdy.
Dwie śruby o stałym skoku.
Uzbrojenie
Trzy działa 150 mm
16 działek przeciwlotniczych 2,0 cm
2 działka przeciwlotnicze 3,7 cm.

________________________________________________________________________

OPIS NURKOWY

Franken to jeden z najciekawszych wraków leżących w rejonie między Gdańskiem, a Helem. Wrak leży równo na stępce. Z powodu eksplozji został podzielony na dwie części. Mniejsza, dziobowa, część jest oddalona od reszty wraku o jakieś 420 metrów i jest rzadziej odwiedzaną częścią wraku. Najczęściej nurkowania wykonywane są na większej części, składającej się z rufy, śródokręcia i nadbudówki. Wrak jest naprawdę duży, dzięki czemu robi dobre wrażenie, szczególnie przy dobrej widoczności. Z pewnością warto zobaczyć głębszą część rufową wraku, ale i nadbudówka zaczynająca się na 48 metrach, jest godna uwagi. Wrak z racji głębokości przeznaczony jest dla nurków technicznych. 

Aktualnie nurkowanie na wraku jest zabronione. Czekamy na udostępnienie Frankena przez Urząd Morski.

Sprawdź wypłynięcia